• Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

Kontakta oss | HUMANA Sverige | Sjövägen 2 | 746 31 Bålsta | Tel: 0171 46 38 10 | Email: humana@humanasverige.se

Organisationsnummer: Miljö- och biståndsföreningen HUMANA Sverige: 822001-5930 | HUMANA People to People Sverige: 802412-9408 | Bankgiro: 5340-1089

 
 
 

Först och främst för att du genom att skänka gör en stor insats för miljön och för att du bidrar till att skapa ett överskott som går till bistånd.

 

När det gäller hur insamlade gåvor hanteras så har HUMANA en väl utarbetad och fungerande modell för hur insamlat material bäst tas om hand. Vi är transparenta och granskas av en oberoende miljökonsult (Mepex.no). Vi kan redovisa var allt insamlat material hamnar och har kontroll över alla led. Vår verksamhet bygger helt och hållet på insamling och försäljning av gåvor.

 

Vi tar emot kläder, skor, accessoarer och textilier oavsett skick. Vi packar och skickar alla gåvor till våra egna sorteringscentraler och därefter går större delen av de gåvor som är i gott skick vidare till försäljning i våra butiker i Sverige eller utomlands. En del går till försäljning hos någon av våra samarbetspartners i Afrika. De gåvor som inte är säljbara går till återvinning respektive förbränning. Överskottet av försäljningen går oavkortat till biståndsprojekt inom nätverket HUMANA People to People.

 

Återanvändning är det bästa alternativet för miljön och sparar långt mer av jordens resurser än återvinning. När du skänker till HUMANA kan du vara trygg i vetskapen att vi gör allt för att tillvarata gåvorna på bästa sätt och se till att huvuddelen av dem går till återanvändning. Ca 80% av gåvorna vi får in återanvänds, resterande 14% går till återvinning och 6 % är avfall.

Vi tar emot kläder, skor, accessoarer och textilier oavsett skick. Du kan alltså skänka alltifrån mormors gamla kappa, din avlagda handväska, de uttjänta gymnastikskorna, smycken du inte längre använder och din urtvättade t-shirt, till handdukar, dukar och lakan. Vi vill gärna själva avgöra vad som är säljbart så du behöver inte fundera över huruvida någonting är för slitet eller ej. Det som är lump för dig kan vara en skatt för någon annan.

 
 

Rensat garderoben? Vi hämtar kläder, skor, accessoarer och textilier, kostnadsfritt vid din dörr. Allt som kan återbrukas återanvänds. Vi hämtar för närvarande i Stockholm med omnejd, Malmö, Göteborg och Helsingborg.

 

Du kan lämna gåvor under öppettiderna i någon av våra fyra butiker:

Stockholm

Skanstull

 

Adress

Götgatan 105

11662 Stockholm

Kontakt

08-6404320

skanstull@
humanasecondhand.se

Öppettider

Vardagar 11–19

Lördagar 11–17

Söndagar 12–16

Stockholm

Mariatorget

 

Adress

Timmermansgatan 23

118 55 Stockholm

Kontakt

08-6404323

mariatorget@
humanasecondhand.se

Öppettider

Vardagar 10–19

Lördagar 11–18

Söndagar 12–17

Skåne
Malmö

 

Adress

Möllevångsgatan 29 b

21420 Malmö

 

Kontakt

040-121110

malmo@
humanasecondhand.se

Öppettider

Vardagar 10–18

Lördagar 11–17

Söndagar 12–16

Skåne

Lund

 

Adress

Kyrkogatan 5b

222 22 Lund

 

Kontakt

046-2110781

lund@
humanasecondhand.se

Öppettider

Vardagar 10–18

Lördagar 11–17

Söndagar 12–16

 

Du kan lämna gåvor i någon av våra ca 1900 insamlingscontainrar som finns utplacerade i landet.

 

På grund av organiserade ligor som stjäl kläder kan vi tyvärr inte gå ut på vår hemsida med exakta uppgifter om var våra insamlingscontainrar står, men du kan kontakta vårt huvudkontor på 0171-463810 för att få reda på var närmaste container finns.

 

För den som inte vill ringa går det även bra att skicka ett mail till humana@humanasverige.se.

 
 

Alla medlemsländer i nätverket HUMANA People to People arbetar efter samma etiska riktlinjer, så även HUMANA Sverige.

 

Code of conduct for HUMANA People to People clothes collection

 

Preamable

The HUMANA People to People network is committed to sustainable development in the poorest countries of the world and the protection of the environment. One of the activities of the network is the collection of used clothing, allowing it to be worn again and to generate funds for development cooperation.

This Code of Conduct for clothes collections in Europe sets the standards for the handling of used clothing. It describes the sustainable and responsible collection, sorting, re-use and recycling of clothing stating the principles behind our role in the textile value chain.

We are proud of the work we do to allow wearable used clothing to be worn by others. We facilitate re-wear of clothing. This practice prevents waste and saves valuable resources.

 

General principles

We adhere to the following principles for proper handling and care of the clothing donated to or acquired by the HUMANA People to People (HPP) network in Europe.

We comply with the waste management hierarchies set in the EU Waste Framework Directive (2008/98/EU).

The waste hierarchy establishes priorities in waste prevention and management legislation and policy:

a) prevention

b) preparing for re-use

c) recycling

d) other recovery e.g. energy recovery

e) disposal

Through our careful handling we ensure that a minimum of 90% of the goods we collect are re-used or recycled.

 

Waste prevention

HUMANA People to People collects and facilitates re- wear and re-use of clothing and thus prevents waste.

 

Re-wear and re-use

HUMANA People to People facilitates a minimum of 50% re-wear and re-use of the collected clothing. Through our HUMANA People to People global network of sorting centres, retail shops, wholesale trade in Europe and Africa, and very thorough manual sorting and handling, we reach a high percentage of re-wear.

 

Recycling

HUMANA People to People works with actors that recycle cotton, wool, plastic and other recyclable materials. Humana People to People participates in innovative initiatives to recycle the non-wearable clothing and other items collected.

Recycling of clothing not suitable for re-wear or re-use is done using the best available technique, with priority given to closed-loop recycling over low-grade recycling.

 

Energy recovery

HUMANA People to People delivers residuals for energy recovery where this is environmentally viable.

Guidelines for handling of collected clothing

When handling clothing, the Humana People to People (HPP) network in Europe ensures:

 

1. Visible purpose

The name of the collector and the purpose of the collection are clearly visible on the means of collection.

 

2. We answer your call

Wherever HPP operates, we display clear and complete contact information. We answer your call. We strive to correct any irregularities within 24 hours.

 

3. Best practice and good governance

Cross-border cooperation and involvement of key persons within the HPP network are vital tools in our operations. We strive to share and enforce best practises and good governance and bring in third-party organisations to certify compliance with our criteria.

 

4. Registration

The HPP network in Europe secures adequate registration of all clothing we handle from the collection point to the end user. We document the handling process timely and precisely.

 

5. Service is our hallmark

We are known for our good service and availability. We ensure that our containers are emptied frequently. Containers are well maintained and the immediate area around the container is kept free of waste or clothing. Collection containers are only placed after having received a permit.

 

6. Awareness and public involvement

We promote more frequent and better re-wear and recycling through our own informational materials and through cooperation with many partners, private as well as public. We open our doors for schools, NGOs, companies and visitors in general to provide knowledge about the collection of clothing and the saving of resources. Information about items accepted in the collection is clearly stated to the donor.

The use of the clothing at national and international levels is explained by posters or other means.

 

7. Quality of procedures and data

We make high-quality, timely and reliable data available. We adhere to all relevant permissions, laws and regulations. We implement quality systems, such as ISO, to secure proper procedures, control and documentation.

 

8. Health and Safety

We safeguard good working conditions for all staff and comply with national and international standards.

 

9. Chain responsibility - documentation

In each step of the handling process for clothing, HPP works with competent organisations that comply with standards similar to those set in this Code of Conduct regarding health, safety, environment, working conditions, and ethical aspects. Documentation is based on written agreements, reporting systems, declaration from customers (next in the chain) and suppliers.

 

10. Transparency – Global Textile Transparency Report

All relevant parties are provided with social, financial and environmental reports including greenhouse gas emission calculations based on scientific methods and references. Our Global Textile Transparency Reports, controlled and performed by third parties, and national audited accounts form basis of the reporting.

 

11. Social performance

We are committed to sustainable development benefiting the poor. We use the proceeds for social causes and/or reinvest generated surplus in similar activities.

 

12. Fighting corruption

We choose reliable customers and business partners. We do not accept cash payments, but only payments via bank systems. Our customers sign the ́Compliance Commitment ́ by which they obligate themselves to legal and serious trade relationships.

 

13. International standards

We adhere to the 10 principles of the United Nations Global Compact.

These principles are derived from: the Universal Declaration of Human Rights, the Declaration on Fundamental Principles and Rights at Work of the International Labour Organisation (ILO), the Rio Declaration on Environment and Development and the United Nations Convention against Corruption.

Geneva, May 2016